Sådan laver du en content calendar

Mikkel
Mikkel
Header til artikel om content calendars

Planlæg hele årets indhold til dine sociale medier

Hvis du har arbejdet struktureret med sociale medier før, så er du sikkert stødt på udtrykket content calendar. Du har måske også forsøgt at finde et værktøj eller en skabelon til det. Det virker bare som om det aldrig rigtigt fungerer. Enten er de pakket ind i en dyr løsning eller også er dårligt udførte. Nogle gange begge dele.

Og ingen af dem tager højde for de danske mærkedage.

Løsningen er dog heldigvis lige til – du skal lave din egen DIY content calendar.

Hvorfor skal du have en content calendar?

En content calender – eller en contentkalender – er et af de stærkeste værktøjer inden for SoMe marketing. Det værktøjet som både giver dig overblikket, opbevarer dit content og hjælper dig til at få kreative såvel som strategiske ideer.

  • Du får et sted at notere dine ideer ned
  • Den giver frihed til at fokusere på at interagere med dine følgere
  • Du får styr på hvad der skal postes hvor og hvornår
  • Du kan nemmere overskue kampagner på tværs af dine kanaler
  • Du kan nemt involvere andre – f.eks. nye SoMe-medarbejdere

Sådan laver du din egen kalender til dit content

Før vi laver selve kalenderen er der nogle ting der er gode at have på plads. Det er ikke absolutte nødvendigheder, men det er nogle punkter, som sikrer du får mest ud af både din content calendar og dine sociale medier i det hele taget.

Få styr på din overordnede content-strategi

  • Tone of voice
    • Det er vigtigt at være fuldstændig klar over hvordan din virksomhed kommunikerer på sociale medier. Her er en fantastisk artikel fra Semrush, som kan hjælpe dig med det.
  • Dine mål for din business
    • Når du er klar over hvad du skal opnå i din virksomhed kan du nemmere planlægge indholdet til dine sociale medier
  • Forståelse af din målgruppe
    • Du skal være fuldstændig klar over hvem dine kunder er, hvilken slags indhold de vil have samt hvor og hvornår de vil have det.
  • Brugere/adgang til de platforme du vil være til stede på
    • Det er ikke nødvendigt at være til stede på alle platforme. Se ovenfor hvis du er i tvivl om hvorfor.

Sådan laver du din content calendar i 4 steps

Step 1: Vælg dit værktøj

ContentStudio.io

Der findes som sagt mange værkøjer der kan være behjælpelige med content calendars. Personligt bruger jeg ContentStudio.io fordi har de ting jeg behøver. Skemalægning af mine posts både til sociale medier og til mine blogs, indbygget SEO-optimeringsforslag, omfattende researchværktøjer og ikke mindst automatiseringer.

Google Sheets

For at alle kan være med har jeg lavet en simpel content calendar direkte i Google Sheets. Jeg vil faktisk sige at der er en vis styrke i at bygge sin content calendar i f.eks Sheets eller Excel. For det første får du bygget et værktøj som er skræddersyet til dig. For det andet kan man hurtigt drukne i muligheder og smarte funktioner, som ender med at suge en masse tid.

Med et simpelt spreadsheet, som du ser her, kan du selv bygge nøjagtigt det værktøj du har brug for, invitere andre til at være en del af det og hurtigt tilgå det fra alle enheder, da det er gemt online.

I samme dokument kan du også lave flere ark, f.eks. et til segmenterede hashtags, vigtige links, inspirationer og hvad som helst andet.

Du kan downloade mit Google Sheets-dokument gratis her:

Planlæg først, så skemalæg

Pointen med en content calendar er ikke at den skal poste tingene for dig. Det er et værktøj til at skabe planen for dit år. Når den er på plads kan du begynder at skemalægge dine opslag, enten via dine kanalers egne værktøjer eller med en samlet løsning som ContentStudio

Step 2: Sæt mål for dit content

Det er vigtigt at have mål for sit content, fordi det giver retning og mening. Det er nemt at tænke, man bare skal poste et-eller-andet for synlighedens skyld. Det er rigtigt nok bedre end ingenting, men det er helt sikkert ikke nødvendigt med en contentkalender, hvis det er din tilgang.

Sæt et mål for hver måned – det må gerne være de samme mål, men prøv at variere lidt i løbet af året. Du kan med fordel sætte fire overordnede kvartalsmål, som de tilhørende måneders mål skal understøtte.

Nogle mål kunne være:
  • Flere besøgende til en specifik side/et produkt på din hjemmeside
    • Hvordan får du dem derhen? Hvilken slags content, hvor og hvornår?
  • Flere mandlige følgere over 30 på Instagram
    • Hvilket content kan du lave til dette segment? Hvordan når du ud til dem?
  • 1000 likes på kommentarer som din virksomhedsprofil har skrevet
    • Hvilket content interagerer dine følgere typisk med? Hvilket content kunne få folk til at kommentere og hvordan kan du positionere din virksomhed i den snak?

Step 3: Brainstorm

Tag en måned ad gangen

Læs op på offentlige mærkedage/højtider/helligdage/kommende store events/lokale begivenheder/og lignende, noter også de interne mærkedage for virksomheden som f.eks fødselsdag(e).

Skriv nogle titler og stikord til de dage der ville være relevante at poste på, så du nemt kan komme tilbage til dem senere.

Når du har gjort det kan du begynde at lave din research (hvis det er nødvendigt) og udforme dit content.

Jeg vil anbefale at udfylde et kvartal ad gangen og skemalægge dette. Du kan godt udfylde hele året, men der kan ske ting undervejs, som gør at dit forberedte content skal ændres, og så er det surt at have brugt længe på at skemalægge det. Der er skrækhistorier om virksomheder der har lagt opslag klar længe i forvejen, som endte med at blive rigtig pinlige for dem, fordi virkeligheden var ganske anerledes da dagen endelig kom.

Step 4: Bekræft og informer

Når du er færdig med din kalender er det en god ide at få et par friske øjne på den. Der kan være detaljer der bliver misset, f.eks. med overlappende højtider/helligdage, som gør at ens content måske ikke er så hensigtsmæssigt, som man troede. Involver dit team, hvis du har et, og sørg for alle har adgang til den, så de kan tilføje ting og være med på hvad der kommer til at ske.

Mikkel

Mikkel

Jeg er passioneret omkring marketing, webdesign og ecommerce. Jeg skriver indlæg der hjælper de nye i gang, driver en virksomhed og nørder softwareløsninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *